Information til samarbejdspartnere

UU indstiller i et samarbejde med den unge, eventuelt forældre og sagsbehandlere til det individuelt tilrettelagte STU-forløb. Forløbet bevilges af det tværsektorielle visitationsudvalg, som har myndighedsansvaret i forhold til uddannelsen. 

STUdie ved Fjorden har et godt samarbejde med Struer og Holstebro kommunes erhvervsliv som udviser stor velvillighed ved at forsøge at matche praktikpladser til eleverne, ud fra den unges ønsker, motivation og kunnen. Vi har samarbejdet med:

  • Børnehaven Humlegården
  • Køkkenet, Børnehaven Humlegården
  • Struer Billakering
  • Gittes Mad
  • Expert, Bremdal
  • Intersport, Struer
  • Creativ Company, Holstebro
  • Kost området i Struer Kommune
  • Meny, Struer
  • Slagteren Meny, Struer
  • FAKTA, Struer
  • Johns Tømrerfirma, Struer
  • Martin Munkebo a/s, Struer
  • Tømrer Henrik Kappel, Struer
  • Børnehaven Mariehønen, Asp
  • VIA NOVA, Struer
  • Kirkens Korshærs genbrugsbutik i Struer
  • Struer Rideklub
  • Køkkenet, Børnehuset Struerdalvej
  • Struer Bibliotek
  • Tøjforretningen Emma i Struer
  • Struer Lokalhistoriske Arkiv
  • Struer Fjerkræklub
  • Struer kommunes genbrugsplads
  • Kappelvejs Værksted, Hvidbjerg
  • Hvidbjerg - Bog og Idé, Struer
  • Struer Statsgymnasiums bogdepot
  • Jespers Planteskole, Holstebro
  • Superbrugsen, Struer
  • Bageren i Superbrugsen, Struer
  • MATAS, Struer
  • Bøgelund, Struer
  • Struers Friske Bilhus
  • Superdæk, Struer
  • Struer Energi Park
  • REMA 1000, Struer 
  • JYSK, Struer
  • Jem & Fix, Struer
  • Netto, Struer

Uddannelsesvejlederne Helle Grønkjær og Jørgen Vestergaard er tilknyttet vejledningsområdet for unge med særlige behov i Struer Kommune.

Har du spørgsmål i forhold til uddannelsesmuligheder for unge med særlige behov, kan du kontakte vejlederen på den unges nuværende skole eller direkte til uddannelsesvejlederne

Ved hjælp af struktur og tydeligt udtalte forventninger skaber vi en dagligdag og uge med overblik, hvilket giver sikkerhed og tryghed for eleverne. Tingene sker derfor, som vi siger, de vil ske.

Vi stiller tilpassede krav, som eleverne har mulighed for at leve op til. Eleverne skal opleve succes med deres læring og dermed få endnu mere lyst til, at opnå nye færdigheder.

Vi anerkender elevernes ret til at bestemme over sig selv og markere sine grænser.

Vi forsøger igennem et helhedssyn at se det hele menneske. Vi bestræber os på at give eleven et bedre grundlag for, at forstå sig selv og træffe sine egne beslutninger, med det ansvar og de konsekvenser som er et vilkår heraf.

Det er vigtigt for os, at vi hele tiden retter den pædagogiske indsats mod den enkelte elev. Vi benytter derfor en stor variation af pædagogiske værktøjer og vælger de pædagogiske metoder, der passer bedst til eleven. Hverdagen vil derfor indeholde mange individuelle aftaler og få overordnede generelle aftaler og regler.

Visionen for STUdie ved Fjorden er at skabe et læringsmiljø med ligeværdige relationer, hvor eleverne får mulighed for at udvikle deres kompetencer, så mulighederne for at klare sig selv forbedres.

Vi ønsker at skabe en skole med plads og rummelighed, hvor der er mulighed for udvikling af den enkeltes kompetencer både individuelt og i fællesskabet.

Sammenhængen mellem læringsmål og undervisningsaktiviteter skal derfor være så tydelige som muligt for den enkelte elev.

Målet med denne uddannelse er en forbedret livsmestring. Eleverne øver sig og udvikler sig kontinuerligt med udgangspunkt i del-elementer fra uddannelsesplanen. Det er medvirkende til at eleverne opnår så selvstændig en tilværelse som muligt.

Set som en helhed, skal der være fokus på det arbejdsmarkedsrettede og på det alment dannende - hvilket forbedrer elevens mulighed for at kunne klare sig så selvstændigt som muligt i samfundet.

Vi arbejder ud fra en grundlæggende vision og tro på:

  • At alle mennesker har et potentiale.
  • At alle gør deres bedste og alle har noget at bidrage med.
  • At vi alle har behov for samhørighed med andre mennesker.
  • At vi alle har brug for anerkendelse og respekt.
  • At vi alle har behov for trivsel og selvrealisering.
  • At vi alle har behov for læring og deraf udvikling.

STUdie ved Fjorden følger Struer kommunes overordnede værdigrundlag som beskriver, hvad Struer Kommune vurderer er værdifuldt i mødet med borgere, virksomheder og andre samarbejdspartnere.
Disse værdier er:

  • Nærhed
  • Gennemsigtighed
  • Ordentlighed
  • Tolerance
  • Fleksibilitet

Det forventes, at alle i STUdie ved Fjorden kommunikerer og agerer med udgangspunkt i Struer kommunes overordnede værdi, ordentlighed.

Alt kommunikation skal være præget af værdighed både i ord og betoning. Det er derfor vigtigt, altid at have en positiv tilgang til både opgaver som undervisere og andre elever.

I STUdie ved Fjorden gør vi os altid umage med at tale pænt til og om hinanden. Målsætning er at det skal være rart og godt at være i STUdie ved Fjorden. Vi arbejder hver dag aktivt på at skabe et miljø, som forebygger mistrivsel, hvor det er et fælles ansvar hvis en elev mistrives. 

STUdie ved Fjorden tilbyder pædagoger, lærer og ergoterapeuter praktikforløb i forbindelse med uddannelsen.

Kontakt

STUdie ved Fjorden

Trudsøvej 3-5
7600 Struer

T: 96 84 89 60
E: stu@struer.dk