Information til samarbejdspartnere

UU indstiller i et samarbejde med den unge, eventuelt forældre og sagsbehandlere til det individuelt tilrettelagte STU-forløb. Forløbet bevilges af det tværsektorielle visitationsudvalg, som har myndighedsansvaret i forhold til uddannelsen. 

STUdie ved Fjorden har et godt samarbejde med Struer og Holstebro kommunes erhvervsliv som udviser stor velvillighed ved at forsøge at matche praktikpladser til eleverne, ud fra den unges ønsker, motivation og kunnen.

Uddannelsesvejlederne Marie Halkjær Andersen, Helle Grønkjær og Jørgen Vestergaard er tilknyttet vejledningsområdet for unge med særlige behov i Struer Kommune.

Har du spørgsmål i forhold til uddannelsesmuligheder for unge med særlige behov, kan du kontakte vejlederen på den unges nuværende skole eller direkte til uddannelsesvejlederne

Ved hjælp af struktur og tydeligt udtalte forventninger skaber vi en dagligdag og uge med overblik, hvilket giver sikkerhed og tryghed for eleverne. Tingene sker derfor, som vi siger, de vil ske.

Vi stiller tilpassede krav, som eleverne har mulighed for at leve op til. Eleverne skal opleve succes med deres læring og dermed få endnu mere lyst til, at opnå nye færdigheder.

Vi forsøger igennem et helhedssyn at se det hele menneske. Vi bestræber os på at give eleven et bedre grundlag for, at forstå sig selv og træffe sine egne beslutninger, med det ansvar og de konsekvenser som er et vilkår heraf.

Det er vigtigt for os, at vi hele tiden retter den pædagogiske indsats mod den enkelte elev. Vi benytter derfor en stor variation af pædagogiske værktøjer og vælger de pædagogiske metoder, der passer bedst til eleven. Hverdagen vil derfor indeholde mange individuelle aftaler og få overordnede generelle aftaler og regler.

Visionen for STUdie ved Fjorden er at skabe et læringsmiljø med ligeværdige relationer, hvor eleverne får mulighed for at udvikle deres kompetencer, så mulighederne for at klare sig selv forbedres.

Vi ønsker at skabe en skole med plads og rummelighed, hvor der er mulighed for udvikling af den enkeltes kompetencer både individuelt og i fællesskabet.

Sammenhængen mellem læringsmål og undervisningsaktiviteter skal derfor være så tydelige som muligt for den enkelte elev.

Målet med denne uddannelse er en forbedret livsmestring. Eleverne øver sig og udvikler sig kontinuerligt med udgangspunkt i del-elementer fra uddannelsesplanen. Det er medvirkende til at eleverne opnår så selvstændig en tilværelse som muligt.

Set som en helhed, skal der være fokus på det arbejdsmarkedsrettede og på det alment dannende - hvilket forbedrer elevens mulighed for at kunne klare sig så selvstændigt som muligt i samfundet.

Vi arbejder ud fra en grundlæggende vision og tro på:

  • At alle mennesker har et potentiale.
  • At alle gør deres bedste og alle har noget at bidrage med.
  • At vi alle har behov for samhørighed med andre mennesker.
  • At vi alle har brug for anerkendelse og respekt.
  • At vi alle har behov for trivsel og selvrealisering.
  • At vi alle har behov for læring og deraf udvikling.

STUdie ved Fjorden følger Struer kommunes overordnede værdigrundlag som beskriver, hvad Struer Kommune vurderer er værdifuldt i mødet med borgere, virksomheder og andre samarbejdspartnere.
Disse værdier er:

  • Nærhed
  • Gennemsigtighed
  • Ordentlighed
  • Tolerance
  • Fleksibilitet

I STUdie ved Fjorden lægger vi stor vægt på at skabe et trygt, respektfuldt og inkluderende miljø for både elever og medarbejdere. Et godt arbejdsmiljø er en fælles opgave, hvor alle bidrager til den daglige trivsel – både gennem vores ord, vores handlinger og måden, vi er sammen på.

Vi tager udgangspunkt i Struer Kommunes kerneværdi: ordentlighed. Det betyder, at vi møder hinanden med respekt, åbenhed og en anerkendende tilgang. Vi gør os umage med at tale pænt – både til og om hinanden – og vi er bevidste om, at tonen og måden, vi kommunikerer på, har stor betydning for stemningen og fællesskabet.

Al kommunikation skal bære præg af værdighed – både i ordvalg og toneleje. Vi tror på, at en positiv og konstruktiv tilgang til både opgaver og relationer skaber bedre læring, større arbejdsglæde og et mere trygt miljø for alle.

Hos os er det vigtigt, at det skal være rart at være – både som elev og underviser. Vi arbejder målrettet på at forebygge mistrivsel og understøtte et fællesskab, hvor man bliver set, hørt og mødt med forståelse. Og hvis nogen ikke trives, er det noget, vi tager ansvar for i fællesskab.

STUdie ved Fjorden tilbyder pædagoger, lærer og ergoterapeuter praktikforløb i forbindelse med uddannelsen.

Kontakt

STUdie ved Fjorden

Trudsøvej 3-5
7600 Struer

T: 96 84 89 60
E: stu@struer.dk